الرت در کانادا؛ آخرین سکونتگاه بشر

به گزارش آیان کتاب، الرت شهر کوچکی در شمال کانادا است که در استان نوناووت قرار دارد. این شهر در سال 1951 بنیان گذاشته شد و جمعیت آن در حال حاضر حدود 2000 نفر است. الرت به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود، آخرین سکونتگاه بشر به شمار می‌رود.

الرت در کانادا؛ آخرین سکونتگاه بشر

موقعیت جغرافیایی الرت

الرت در شمال غربی کانادا واقع شده و در فاصله 620 کیلومتری شمال یلونایف قرار گرفته است. این شهر در ساحل شرقی خلیج کورونیشن در دریای بوفورت قرار دارد. الرت در عرض جغرافیایی 62 درجه و 28 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 115 درجه و 46 دقیقه غربی واقع شده است.

این موقعیت منحصربه‌فرد الرت باعث شده تا این شهر نزدیک‌ترین سکونتگاه بشری به قطب شمال باشد. الرت در فاصله تنها 817 کیلومتری از قطب شمال قرار گرفته است. به همین دلیل، الرت را آخرین شهر مسکونی در شمال کره زمین می‌دانند.

آب و هوای سرد الرت

الرت دارای آب و هوای قطبی است. دمای هوا در الرت به طور میانگین در طول سال بین -20 تا -30 درجه سانتی‌گراد متغیر است. سردترین ماه سال ژانویه است که میانگین دمای آن به -31 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. گرم‌ترین ماه سال ژوئیه است با میانگین دمای 4 درجه سانتی‌گراد.

بارش در الرت به صورت برف سنگین است و میزان بارندگی سالانه در حدود 300 میلی‌متر است. طولانی‌ترین شب‌های سال در الرت از اواسط نوامبر تا اواخر ژانویه است که حدود 24 ساعت طول می‌کشد. روزهای الرت نیز از میانه ماه مه تا اواسط اوت به بلندترین حد خود می‌رسد و حدود 20 ساعت به طول می‌انجامد.

الرت؛ سرزمین یخبندان ابدی

خاک الرت به طور دائم منجمد است و یخبندان ابدی در عمق زمین این شهر جریان دارد. حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز دمای هوا به بالای صفر درجه نمی‌رسد و یخ‌ها هرگز آب نمی‌شوند.

زمستان‌های طولانی و سرد الرت باعث شده تا لایه‌ای به ضخامت 300 متر از یخ و برف در طول هزاران سال روی سطح زمین تشکیل شود. به این لایه یخی که هیچ‌گاه آب نمی‌شود، یخبندان ابدی یا پرمافراست می‌گویند.

پرمافراست الرت حاصل انباشته شدن لایه‌های متعددی از برف و یخ در طول هزاران سال است. این یخ‌ها با وجود گرمای تابستان‌ها نیز هرگز ذوب نمی‌شوند و تنها لایه بالایی آن‌ها مقداری آب می‌شود.

زندگی در سرمای الرت

زندگی در الرت بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. ساکنان این شهر باید با سرمای شدید و طولانی کنار بیایند. آن‌ها ماه‌های متمادی را در تاریکی مطلق سپری می‌کنند.

مردم الرت برای مقابله با سرما از لباس‌های گرم و ضخیم و کلاه‌های پوستی استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین از خزهای حیوانات و پوست حیوانات برای پوشش کفش‌ها و دستکش‌های خود بهره می‌گیرند.

اکثر خانه‌ها و ساختمان‌های الرت روی تیرک‌هایی قرار گرفته‌اند تا از سرمای زمین جدا شوند. همچنین لوله‌کشی آب و فاضلاب در عمق زمین و بالای لایه یخبندان ابدی انجام می‌شود.

گرم نگه داشتن خانه‌ها با استفاده از بخاری‌های نفتی یا برقی صورت می‌گیرد. البته هزینه‌ی گرمایش خانه‌ها در الرت بسیار بالاست.

الرت؛ آخرین پایگاه بشری

الرت آخرین شهر مسکون در شمال کره زمین است و پس از آن دیگر سکونتگاهی وجود ندارد. این شهر می‌تواند به عنوان آخرین پایگاه بشریت در شمالگان به حساب بیاید.

البته چندین پایگاه نظامی و تحقیقاتی متعلق به کانادا و آمریکا در شمال‌تر از الرت واقع شده‌اند اما این پایگاه‌ها فاقد جمعیت دائمی هستند.

اگر الرت را به عنوان آخرین مرز شمالی سکونت بشر بدانیم، می‌توان گفت که نیمی از سطح زمین غیرقابل سکونت است. الرت در واقع نقطه‌ای است که پس از آن زندگی انسانی دیگر امکان‌پذیر نیست.

شرایط آب و هوایی شدید و سختگیرانه الرت باعث شده تا این شهر به نمادی از مبارزه بشر با طبیعت و پیروزی بر سختی‌ها تبدیل شود. الرت نشان می‌دهد که انسان تا چه اندازه می‌تواند در برابر شرایط طبیعی سخت مقاومت کند و پیشروی نماید.

الرت؛ تنها شهر قطبی کانادا

الرت تنها شهر قطبی کانادا به شمار می‌رود. این شهر شمالی‌ترین شهر کانادا و در واقع تنها شهر این کشور در منطقه قطب شمال است. سایر شهرهای کانادا در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تری نسبت به الرت قرار گرفته‌اند.

جمعیت الرت عمدتاً از اسکیموهای کانادایی تشکیل شده است. آن‌ها بومیان ساکن این منطقه به حساب می‌آیند. البته تعدادی از ساکنان الرت نیز از نژادهای دیگر هستند.

زبان رایج در الرت انگلیسی و زبان بومی اینوکتیتوت است. اقتصاد الرت بر پایه صید ماهی، شکار حیوانات و گردشگری استوار است. بسیاری از گردشگران برای تجربه زندگی در شرایط اقلیم قطبی به الرت سفر می‌کنند.

الرت با وجود شرایط سخت آب و هوایی، توانسته است تنها شهر قطبی کانادا باشد و نمادی از پیشرفت بشر در مناطق شمالگان به حساب آید. این شهر کوچک نشان می‌دهد که اراده انسان می‌تواند موانع جغرافیایی را متحول سازد.

آینده الرت

با توجه به گرم شدن تدریجی کره زمین، آینده الرت و سایر سکونتگاه‌های قطبی با ابهاماتی روبرو است. پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌های آینده، افزایش دمای کره زمین باعث ذوب شدن لایه‌های یخی قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها شود.

این امر می‌تواند تهدیدی برای آینده شهرهایی مانند الرت باشد که در معرض خطر غرق شدن قرار دارند. البته هنوز پیش‌بینی دقیقی از سرنوشت الرت وجود ندارد و تنها می‌توان گفت که این شهر با چالش‌های بیشتری برای ادامه حیات مواجه خواهد شد.

شاید لازم باشد مردم الرت و سایر سکونتگاه‌های شمالی در آینده به مناطق امن‌تری مهاجرت کنند. اما فعلاً الرت همچنان به عنوان شهری پویا باقی مانده و نگاه جهان را به خود جلب کرده است.

پرسش و پاسخ درباره الرت

سوال: الرت چگونه شهری است؟

پاسخ: الرت یک شهر کوچک با جمعیت حدود 2000 نفر است که در شمالربی ترین نقطه کانادا واقع شده است. این شهر سردترین و شمالی ترین شهر کانادا به حساب می آید و دارای آب و هوای قطبی است. مردم الرت بومی و از نژاد اسکیمو هستند.

سوال: چرا الرت را آخرین سکونتگاه بشر میدانند؟

پاسخ: الرت آخرین شهر مسکون در شمال کره زمین است و پس از آن دیگر هیچ سکونتگاه دائمی وجود ندارد. فاصله الرت تا قطب شمال تنها 800 کیلومتر است. به همین دلیل الرت را میتوان آخرین پایگاه بشریت در مناطق قطبی دانست.

سوال: آیا در الرت هم مدارس و بیمارستان وجود دارد؟

پاسخ: بله، الرت یک شهر کامل به حساب می‌آید و امکانات زندگی مانند مدارس، بیمارستان، فروشگاه و غیره را داراست. البته این امکانات با توجه به کوچک بودن شهر محدود است.

سوال: آیا می‌شود به الرت سفر کرد؟

پاسخ: بله، الرت یکی از مقاصد گردشگری در کانادا است و گردشگران می‌توانند با هواپیما به این شهر سفر کنند. البته سفر به الرت به دلیل شرایط آب و هوایی سخت، هزینه‌بر است.

سوال: آیا مردم الرت می‌توانند بقیه سال را در نقاط دیگر کانادا زندگی کنند؟

پاسخ: بله، برخی از ساکنان الرت بخشی از سال را در شهرهای جنوبی‌تر کانادا می‌گذرانند تا از سرمای شدید الرت دور باشند. اما بسیاری نیز در الرت می‌مانند زیرا بومی این منطقه هستند.

منبع مقاله: از اینجا بعد اقامتگاهی وجود ندارد!

انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 851

به "الرت در کانادا؛ آخرین سکونتگاه بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الرت در کانادا؛ آخرین سکونتگاه بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید